+31 74 - 20 40 740
Motor op de zaak kopen

Motor op de zaak kopen

Motor kopen op de zaak, brengt zo zijn voordelen!

Motor van de zaak.

Het bedrag, dat je na de bijtelling daadwerkelijk als extra belasting betaald, blijft voor een motor meestal beperkt tot enkele tientallen tot enkele honderden euro's, terwijl dit voor auto’s vaak meerdere duizenden euro's bedraagt. Door een motor van de zaak te kiezen in plaats van een auto van de zaak, bespaar je dus duizenden euro's per jaar. En niet alleen voor de werknemer is een motor van de zaak interessant: door de lagere aanschafprijs, de lagere afschrijving en het relatief lage brandstofverbruik van een motor bespaart ook de werkgever honderden euro's per maand.

Snel en super voordelig: Een motor van de zaak

Wie een auto van de zaak heeft weet het: de bijtelling is bepaald niet mals. Veel mensen weten niet dat een motor van de zaak voordeliger is. Veel voordeliger. En dat is nog maar één van de voordelen...

We’re heading for a worldwide traffic jam - we gaan een wereldwijd verkeersinfarct tegemoet -, zong de glamrock-band Sailor in 1974. Wie de laatste tijd op de weg zit weet dat ze langzaam aan gelijk krijgen: dagelijks staat er in Nederland meer dan 300 km file. Met je lease-auto heb je weinig andere keus dan aan te schuiven, maar met de motor kun - en mag - je tussen de files doorrijden. Dat spaart enorm veel tijd. En daar blijft het niet bij, want ook bij het parkeren wint de motor het van de auto. Waar je met de auto lang moet zoeken naar een dure parkeerplek, parkeer je de motor gewoon gratis op de stoep, daar waar je wezen moet.

De motor-bijtelling

Veel mensen denken dat voor de motor dezelfde bijtellingsregels gelden als voor auto’s, anderen dat er geen bijtelling is. Dat is beide niet waar. Voor een motorfiets moet je wel degelijk bijtelling betalen, maar die wordt berekend op een manier, die vele malen gunstiger is. Voor een motor moet je de totale jaarlijkse kosten bepalen en daarmee de kosten per kilometer uitrekenen. De kosten van de kilometers die je privé rijdt moet je dan bij je belastingaangifte bij je inkomen optellen, dus aantal privé km x de kilometerkosten. Woon-werk-ritten worden daarbij niet als privé-km gezien. Wat je dus werkelijk aan bijtelling betaalt zit eerder in enkele honderden euro’s dan in de duizenden, zeker als je relatief weinig privé met de motor rijdt. Daarmee bespaar je per jaar dus duizenden euro’s ten opzichte van een auto van de zaak. Het is wel verstandig om altijd privé kilometers op te geven: het is aan de belastingdienst om te bewijzen of het aantal kilometers klopt, als ze eraan twijfelen. En dat is lastig. Als je geen privé kilometers opgeeft en toch privé rijdt, is dat gemakkelijker te achterhalen...

Ondernemers

Voor ondernemers zitten er nog meer voordelen aan een motorfiets “van de zaak”. Voor hen gelden namelijk dezelfde bijtellingsregels, ook al kopen zij hun auto of motor zelf en betalen ze zelf alle kosten. Die bedragen kunnen ze wel als bedrijfskosten van de winst aftrekken, zodat ze over dat bedrag geen belasting betalen. Maar daar krijgen ze een bijtelling voor terug, die wordt afgetopt tot het bedrag van de werkelijke kosten. Netto komt het er dan op neer dat je de auto, die je voor je onderneming nodig hebt, toch volledig privé betaalt. De meeste kleine zelfstandigen rijden hun auto dan ook privé en declareren 19 cent per gereden zakelijke kilometer. Niet kostendekkend, maar beter dan niks. Een motor van de zaak is voor de kleine zelfstandige veel voordeliger. Ten eerste omdat de bijtelling veel lager is dan de totale kosten, zodat het ook daadwerkelijk nut heeft de motor zakelijk te rijden. Daarnaast zijn er ook bij de aanschaf grote voordelen: je kunt de BTW terugvragen, waardoor de motor sowieso al 21% goedkoper wordt. Je kunt bovendien gebruik maken van de KIA (Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek). Je mag dan 28% van de netto prijs (zonder BTW dus) van de motor bij je belastingaangifte van je belastbaar inkomen aftrekken. Hoeveel dat scheelt hangt natuurlijk weer van je belastingschaal af.